komfortzónámból

Hogyan lépjek ki a komfortzónámból?

Te is sokszor hallod, hogy ki kellene lépned a komfortzónádból? Esetleg olyan embernek tartod magad, aki elég bátor, és gyakran meg is teszi ezt? Cikkünkben most arról olvashatsz, hogyan érdemes átlépned komfortzónád határait, hogy az valóban az önfejlesztésedet szolgálja.

Néha úgy érezhetjük, hogy elcsépelt fogalommá vált a komfortzóna és az abból való kilépés, és már a könyökünkön jön ki, míg máskor azt, hogy társadalmi elvárás, hogy legalább néha kilépj a komfortzónából.

De egyáltalán mi az a komfortzóna és miért jó belőle kilépni?

 

Mi az a komfortzóna?

A sokszor emlegetett komfortzóna olyan mentális határ, melyen belül kényelmet, megszokottságot és biztonságot érzünk, röviden: az a cselekvéshatár, amin belül szorongásmentesen tudunk létezni.

A komfortzónát szót rendszerint olyan kontextusban halljuk, hogy ki kell lépni belőle, és hogy ez jó. Fontos azonban, hogy ezt átgondoltan, és valóban önfejlesztő céllal tegyük! Fel kell ismernünk, hogy valamit csak azért akarunk megtenni, mert kívül esik a komfortzónánkon, és emiatt szükségét érezzük, vagy valódi motivációnk van erre.

A komfortzóna határának átlépése közben sem szabad szembe mennünk elveinkkel, hiszen ha nem valamilyen önazonos erőfeszítést teszünk, az nem ér túl sokat.

 

Kilépés a komfortzónából: előnyök és veszélyek

Mielőtt a komfortzónánkon kívüli, valóban komoly lépésre szánjuk el magunkat, fontos, hogy tudatosítsuk magunkban: ennek a határátlépésnek ára van: hiszen ennek a dolognak nem csak előnyei (azok közül is elsődlegesen a fejlődés lehetősége) vannak, hanem rizikói is.

Persze a sikertelenségekből ugyancsak tanulnunk kell, fontos, hogy tisztában legyünk a sikertelenség lehetőségével, különben csalódás esetén nehezebb lesz tanulni belőle.

Kissé formabontó, de annál szemléletesebb példa lehet a Harcosok klubja című film, ahol Edward Norton karakterével Tyler Durden (Brad Pitt) különböző extrém dolgokat végeztet azért, hogy kilépjen a komfortzónájából, bár ezeket Edward Norton nem akarja megtenni.

komfortzóna

Fontos tehát, hogy megtaláld az egészséges, és valódi önfejlesztéshez vezető egyensúlyt a komfortzónából való kilépés során. Ha a komfortzóna határainak átlépését irreális elvárások kitűzésére használod, ugyancsak eredménytelen lesz a dolog.

 

Hogyan profitáljunk valóban a komfortzóna határainak átlépéséből?

Összességében azt mondhatjuk, hogy a komfortzónából való kilépés inkább azt kell jelentse, hogy merjünk kockázatot vállalni álmaink elérése érdekében, és hogy pusztán a félelem, vagy a kishitűség sose tartson vissza olyan dolgoktól, amelyeket valójában meg akarunk tenni.

További jó tanács lehet még, hogy leginkább nem is a komfortzóna határának különböző átlépéseire kell fókuszálnod, hanem érdemesebb lehet a komfortzóna fokozatos bővítésére törekedned. Tehát ne kényszeresen olyan dolgokat csinálj, amiktől félsz, hanem próbáld meg specifikusan egy alaptalan, és téged az önfejlesztésben gátoló félelmedet legyőzni!

Az önmegvalósításnak számtalan útja, módszere és lehetősége van, ezek közül többről szó esik majd a HVG Állásbörze előadásain és workshopjain, ahol szeretettel várunk október 2-án és  3-án!

 

Szerző: Simon Bence