Ilyen karriered lehet egy startupnál – Interjú Pethő Anikóval

Vonz a startup közeg, esetleg egyszer te is saját vállalkozást szeretnél, de még nincs ötleted? Érdekel, hogyan lehet alkalmazottként tanulni ezektől az innovatív vállalkozásoktól? Budapesten, a kelet-közép-európai régió startup-központjában számos lehetőségeid nyílik erre. Olvasd el Pethő Anikóval, az Aarenson Consulting tulajdonosával készült interjúnkat!

pethő anikó
Pethő Anikó közel 20 éve foglalkozik toborzás kiválasztással, fejvadászattal, személyiségelemzéssel és az emberi értékek kapacitálhatóságával egy szervezetben.

 

Nagy növekedési potenciál, nemzetközi piacra tervezett termék, szolgáltatás, innováció. A legtöbben ezekkel a szavakkal jellemzik a startupokat. Az Aarenson Consulting fejvadász és munkaerő-közvetítő cég tulajdonosaként mi a tapasztalatod, milyen hatással voltak a munkaerőpiacra a startupok az elmúlt pár évben?

 

A startupok megjelenése friss szél a munkaerőpiac vitorláiba. Egyrészt egy remek alternatívává vált a munkavállalók számára, akik a kötöttségeken túli állásokat kerestek, másrészt a frissen érkezett új cégkultúra merőben eredeti értékrendet is tudott mutatni, ami vonzó hatása miatt gyorsan terjedni kezdett a jól megszokott, biztos vállalati kultúrával rendelkező cégek körében is.

 

Munkavállalóként milyen lehetőségeink vannak Magyarországon elhelyezkedni egy startupnál, a külföldi, akár tengeren túli viszonyokhoz képest?

Szerencsések a mai munkavállalók, akik állást keresnek ilyen típusú szervezetben, ugyanis rengeteg új munkakör és feladat várja őket a most, vagy a közelmúltban alapított startupokban. Régiós központ is vagyunk, rengeteg verseny van azoknak az ötleteknek, melyek hiánypótlónak tűnnek. Megmérettetnek és a legjobbak támogatást, finanszírozást is kapnak. Ezt követően pedig a bővülés villámgyorsan megy. Előbb ismeretségi körben, majd egyre szélesebb csatornákon keresik a csapattagokat.

Hivatalos adatok szerint több mint 500 startup-ot jegyeznek. Ez a szám azonban nagyságrendekkel nagyobb, mert sokan csak kezdő vállalkozásnak tartják magukat, nem aposztrofálják szakmailag startupkodásnak, amit tesznek. Sokan pedig jelenleg is csak az ötlet szintjén vannak jelen ebben a szcénában, és úgy dolgoznak az ötlet megvalósításán és kivitelezésén egy bejelentett munka mellett.

 

Vajon a HR-es ugyanazt látja, amit mi gondolunk, hogy benne van? Azok a szavak, az a szerkesztés, az a kiemelés, az a hobbi megfelelően reprezentálja énünket? Alul- vagy felülértékeljük magunkat? Hol a kényes egyensúly az énmarketingben? Hallgasd meg Pethő Anikó előadását a jó önéletrajzról a HVG ÁllásbörzénNézd meg a teljes programot!

 

Azok körében, akik hallottak már a startupokról, elterjedt vélekedés, hogy ezek a cégek többnyire fejlesztőket keresnek. Látsz valamilyen tendenciát arra, hogy a startupok különböző érettségi szakaszaikban milyen területről érkező munkavállalókat toboroznak?

Igen, ez egy elterjedt hiedelem, ami abból eredhet, hogy sok a technológiai projekt és ötlet. Azonban a fejlődés nagyon hamar megköveteli a gazdasági szakembereket, a marketing és az értékesítés területén otthonosan mozgó kollégákat is. Elengedhetetlen a pénzügyi tervezés, a kommunikáció és a bevételek generálása a jól felépített értékesítésen keresztül. Nagy a zaj, nincs új a nap alatt, ezért a marketing kiemelt jelentősége, a megkülönböztetés már a korai fázisban előkerül. A design, a logó, az alapok hatással vannak a piaci környezetre, ezért ezek tervezése komoly tudatosságot igényel az első percektől.

 

Kinek való a startup munkakörnyezet?

startup környezet

Ezt a munkakörnyezetet azoknak ajánljuk, akik mernek bátran kísérletezni, bírják a gyorsan változó körülményeket, tudnak hirtelen döntések hatására is nyugodtan reagálni, munkatempójuk gyors, és tág látókörrel, érdeklődéssel bírnak. Szívesen képzik magukat, mert egy-egy problémára időnként autodidakta módon kell megkeresni és megtalálni az optimális megoldást.

Megtalálják a helyüket, akik nem a jól kitaposott ösvényeket szeretik, sokkal inkább az alkotási vágy, az értékteremtés határozza meg a mindennapjaikat. Akik mernek nagyot gondolni, és ezért szívesen vállalnak kockázatot is. Egy korai fázisú startup magában hordoz bizonytalansági faktort is, ezért fontos elvárás, hogy a kollégák elkötelezettségén ne változtasson, ha új irányok jönnek vagy éppen a régiek mennek. A startup környezet a tagjait fejlődésre, változásra, nyitottságra sarkallja. Aki erre vevő, és céljai ezzel azonos irányba mutatnak, az biztosan megtalálja hosszú távon is számításait.

 

Mit mondanál azoknak, akik nem látják a stabilitást, és a biztos megélhetést a startup cégekben, mert a „startup” szóból arra asszociálnak, hogy ezek a cégek még nem állnak biztos lábakon?

Minden cég startup, ha úgy vesszük. Ezt a szervezeti formát lehetőségnek kell felfogni. Aki biztosabb jövőképet keres, viszont vonzó számára ez a kultúra, keressen inkább 3-5 éve alapított céget, akik már megbizonyosodtak arról, van-e létjogosultságuk a piacon. Akik buknak, leggyakrabban az első három évben buknak. Ezt követően, ha az ötlet jó és piacképes, gyakran érkezik kockázati tőke vagy magántőke a startupba, ami megteremti és bebiztosítja a működés stabil alapjait évekre előre.

 

Jellemző a startupoknál, hogy gyakornokokat is alkalmaznak, vagy inkább feltétel a pár év tapasztalat?

Abszolút jellemző a gyakornoki program is. Hiszen így csillogó gyémántra is lelhet egy-egy cég, akit adott esetben hosszú távon is megtarthat a tanulmányok befejezését követően. Néha akkor is érdemes bekopogtatni az általunk kiszemelt ötlet gazdájához, ha nincs kiírva nyitott munkakör, mert jó néven veszik a felajánlást, és munka mindig van végeláthatatlanul. A lelkesedés pedig gyakran írja felül a tapasztalatot.

 

A 25. HVG Állásbörze alkalmával startupokkal is megismerkedhetsz a rendezvényen! Beszélgetnél az alapítókkal? Megnéznéd a konkrét állásajánlatokat? Csekkold a részleteket!

 

Miben más egy startup cég toborzása és kiválasztási folyamata egy nagyvállalathoz képest? Mit tanácsolnál azoknak, akik interjúra érkeznek egy ilyen céghez?

Fontos az őszinte és önazonos viselkedés. Kevésbé formálisak, sokkal inkább kíváncsiak az egyénre, a személyiségre. A személyiség alapjai kevésbé változnak, míg szakmai dolgokat bármikor el lehet sajátítani. Ezek a csapatok falkaszerűen működnek, így felmérik a beilleszkedés valószínűségét is. Gyakran volt olyan, hogy Partnerünk utolsó körben egy esti sörözésre hívta a jelöltet leendő csapatával, vagy kávézni, reggelizni vitte őt. A kötetlen ismerkedés, a csapatnak való bemutatás ugyanolyan súllyal bír ezeken az interjúkon, mint a formális, strukturált kérdések. A lényeg, hogy ne akarjunk egy pillanatig sem másnak mutatkozni, mert ők is nyílt lapokkal fogják megmutatni magukat, és azt, hogy kit keresnek.

 

Milyen elvárásoknak kell megfelelni, ha egy startupnál akarunk dolgozni?

A rugalmasság mindenekelőtt fontos. A kreativitás, a lényeglátás, a fókuszáltság, a problémamegoldás. Az együttműködési hajlam illetve a megújulási képesség. Jó, ha asszertívan tudjuk érvényesíteni az érdekeinket.

 

A Restart-uppal azon dolgoztok, hogy a 45 év felettiek is kamatoztathassák tehetségüket a munkaerőpiacon, és ha úgy adódik, lehetőségük legyen váltani.  Mit gondolsz, a tapasztaltabb szakemberek vagy a munkahelyváltók számára is tartogat lehetőségeket a startup világ, vagy igaz a sztereotípia a huszonéves, szörfnadrágban csocsózó fiatalokról? 🙂

Szakértőként, mentorként, interimként, tanácsadóként mindenképp tartogat lehetőségeket. Hatalmas tudás van a birtokukban, amit nem is biztos, hogy munkavállalóként tudnak a leghatékonyabban átadni. Illetve, nagyon sokat tudnak hozzáadni a cég előmeneteléhez kapcsolatokkal, értékesítőként vagy külföldi piacra lépésnél, bizonyos esetekben pedig a szakterület objektív külső szakági specialistájaként.

 

startup karrier

 

A 25. HVG Állásbörze alkalmával októberben a látogatóink startup kiállítókkal is találkozhatnak, egy erre kialakított programhelyszínen, a Startup Szigeten. Mit tanácsolnál azoknak a látogatóknak, akik a pultjaikhoz sétálnak?

Legyenek tudatosak, tudjanak magukról 3-5 mondatot mondani, kik ők, mit keresnek, mi a céljuk. Merjenek kérdezni, bemutatkozni, érdeklődni. Nézzék meg előre a kiállító cégeket, ha van módjuk, és, ha látnak kapcsolódási pontot saját hátterükkel, emeljék ki rögtön azt. A fókuszált, összeszedett kommunikáció nagyon megnyerő tud lenni.

 

Szerző: Kurinyec Anna

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is, és iratkozz fel Messenger értesítőnkre további cikkekért!  Csatlakozz Facebookon a legújabb rendezvény eseményéhez és kövess minket Instagramon! 🙂