Önbizalom

Önbizalommal a világ ellen, és magunk mellett!

Megvan előtted a kép és az érzés, amikor egy tömött metrón, a szűkös liftben vagy bármilyen végtelen hosszú sorban állsz, a füledben szól a kedvenc dalod, ami annyi energiát ad, hogy legszívesebben minden szembejövő embert külön-külön felkapnál? Ilyenkor a metró sem annyira tömött, a liftben is van elég hely és fel sem merül bennünk, hogy az a bizonyos sor, amiben ácsorgunk beláthatatlanul hosszú. Ha szerencsénk van ezzel a magabiztossággal és önbizalommal éppen egy állásinterjúra, egy fontos megbeszélésre, vagy csak egészen egyszerűen haza tartunk. Néhány gondolat „önbizalommal-haladáshoz” és „magabiztos-megálláshoz”!

Konfrontálódni ér!

Nem árulunk el nagy titkot a megállapítással, miszerint a közvetlen környezetünk nagy hatással van az életünkre és döntéseinkre, és nem mellesleg kulcsfontosságú szerepet játszik értékrendünk, tulajdonságaink és kiállásunk formálódásában. Rengeteg kritika csorbíthatja az általunk felépített, avagy barkácsolni kívánt magabiztosságunkat, de fontos szem előtt tartani, hogy környezetünk meghallgatása és megértése, az esetleges negatívnak tűnő észrevétel megvizsgálása és elemzése nagy segítség lehet magabiztos személyiségünk struktúrált és sikeres kialakításához. Biztosan ezt alkalmazta Dr. Gregory House is, amikor rezidens orvosaival kiabált 8 évadon keresztül, és „Kapa” is ezt a módszert használja „Pepe” önbizalmának erősítésére.

Tehát tény, hogy nem szerencsés elmenekülni egy-egy vita kibontakozásakor, mert később nagy segítségünkre lehet. A konfliktusaink kezelése sosem kellemes, ráadásul azok hasznosítása rengeteg energiát, gyakorlást kíván. A szilárd vélemény kinyilvánítása, esetlegesen a hibáink (nem… dehogy… nincsenek hibáink…) beismerése komplex, tárgyalóképes és céltudatos embert faraghat belőlünk (is).  A vélemények és visszacsatolások okos „használata” egyéniségünk építésének egyik alapja lehet!

Ez könnyű!

Amikor elhagy az erőd, és nincs kapacitásod valamely küzdelmes, de annál inkább „jellem fejlesztő” és „a tudás hatalom” tevékenységed gyakorlásához. Amikor a fentebb említett kedvenc számod sem segít a tömegben, és a sor is hosszú, és a kabátodban még meleged is van… rugaszkodj neki annak az elfoglaltságnak, amit szeretsz! Határozott, magabiztos személyiségünk és „deltás” önbizalmunk alapja a siker élményének rendszeres átélése. Tehát, amennyiben éppen álom-munkahelyed után kutatsz, és ezen folyamat esetleges kudarcokkal és visszautasításokkal jár, egyértelműen megingathatatlan önbizalmad nyárfalevélnek álcázza önmagát.

Megoldásként hagyj időt magadnak, egy jól ismert, örömet és boldogságot tevékenységre, bármi legyen is ez számodra. Elfoglaltságod során, figyeld meg a „horgony efektust”, amely egy hatásos módszer az egymással össze nem függő események vagy érzetek összekapcsolására. Hogy kell ezt elképzelni? Ha egy diadalmas vasárnapi Squash meccs után, jellemzően összecsapod a bokád jelezve boldogságod és sikered – a mozdulat az eredményesség érzetének horgonya. Amennyiben más szituációban is alkalmazod a mozzanatot, a siker hangulata veled lesz, így önbizalmad is visszatér.

 

önbizalommal

 

„B” az új „A”!

Abban az esetben, ha reálisan minden fajta konfrontálódáson, kritika elemzésen és csalódáson túl vagyunk, és esetleg mégsem sikerült elérni a kitűzött célt, és az önbizalmunk nem sima nyárfalevél, hanem hátizsákkal áll az ajtóban mert azt tervezi, hogy végleg elköltözik, akkor kell egy B terv. A magabiztosság top 3 tudnivalói közé tartozik, hogy nem engedhetünk meg magunknak hosszan tartó keserűséggel teli időszakot.

Mindez nem azt jelenti, hogy csapongj, és tiszavirág életű „határozott célok” post-it rengetegében keresd a B- jelű „életed-értelmét”, hanem lásd át a kompetenciádat, a kitűzött feladat értelmét, és határozz meg egy pontos intervallumot legyen az anyagi vagy időbeni ameddig az adott tervbe energiát fektetsz.

Nap mint nap érhet bennünket csalódás, de emellett rengeteg tevékenység adhat magabiztosságot, örömet és határozottságot. Ezek mind egészséges egyensúlyt jelentenek egy tapasztalt, életigenlő, magabiztos és rátermett egyéniséghez. Egészséges önbizalommal lépjünk fel a kihívásaink ellen, iktassunk be sikert kiváltó, pihentető időszakokat, és ha semmi sem segít, és elfogyott az öntudatos megjelenés, még mindig ott a B-terv!

Hasznosnak találtad a cikksorozatunk első részét? Mindenképpen iratkozz fel, hogy Messengeren keresztül értesíthessünk a folytatásról!

 

Szerző: Kalocsai Dorottya