Ezzel az 5 soft skillel nyert ügyed van!

A mérhető, szakmai tudáson felül a munkaerőpiacon egyre nagyobb szerepet kapnak a soft skillek, azaz azok a készségek, melyeket nem vizsgával szerezhetsz meg, és nem is tankönyvekből sajátíthatsz el, inkább sok-sok gyakorlat szükséges hozzájuk. Melyek azok a skillek, melyek a legtöbb állás betöltéséhez fontosak, és hogyan fejlesztheted őket?

 

1. Kommunikációs készség

 

Aki jó kommunikációs készségekkel rendelkezik, az képes a másik szándékait, céljait, mondanivalóját megérteni, és számára érthető üzenetet átadni. Ebbe a csoportba sorolhatjuk a meggyőző készséget is. Főként a humán területeken van nagy jelentősége, hogy rendelkezz ezzel a soft skillel. Készíts minél több prezentációt, lépj ki a komfortzónádból, és vállalj olyan szerepeket, amelyekben alkalmaznod kell ezt a készséget, hiszen gyakorlat teszi a mestert! Rendszeresen kérj visszajelzéseket azoktól, akik hallgatnak téged!

 

2. Asszertivitás

 

Az önérvényesítő viselkedés, más néven asszertivitás azt jelenti, hogy úgy érvényesíted saját érdekeidet, nézeteidet, hogy közben a másik álláspontját is tiszteletben tartod és figyelembe veszed. Ahhoz, hogy asszertívan tudj fellépni, minden esetben gondolkozz el a másik nézőpontján, és mielőtt kiállsz a véleményeddel, gondold végig, hogy hol lehet abba belekötni. Ha ezekre is kidolgozod a válaszaidat, akkor nem fog nagy meglepetés érni.

 

3. Együttműködés

 

A legtöbb pozíció manapság megkívánja a csoportmunkát, vagy legalább más egységekkel való együttműködést. Ha csapatban dolgozol, akkor olykor a saját érdekeidet alá kell rendelni a csoport érdekeinek. Ahhoz, hogy hatékonyan tudj helytállni egy csoportfeladatban, érdemes megismerni magadat abból a szempontból, hogy milyen szerepet töltesz be a csoportban: inkább vezető vagy támogató szerepet vállalsz szívesen? Minden szerep egyaránt fontos a sikerhez, és abban a szerepben igyekezd érvényesíteni magad, amit nem kell magadra erőltetned.

 

4. Szervezőkészség

 

Gyorsan változó világunkban az időgazdálkodás és a priorizálás kulcsfontosságú ahhoz, hogy hatékony legyél, és tartani tudd a határidőket. Ezt a soft skillt fejlesztheted már az egyetemi évek alatt a saját időmenedzsmented kialakításával, egyetemi események szervezésében való részvétellel vagy diákszervezetben szerzett tapasztalatokkal. Ha már munkavállalóként szeretnéd magad fejleszteni, teremtsd meg az alapokat: legyen kéznél a határidőnaplód, amelyben fontossági sorrend szerint priorizálod a feladatokat. Ha inkább az online formát preferálod, ez az applikáció neked való!

 

5. Kreativitás

 

A kreatív gondolkodás egyre nagyobb érték, és nincs olyan szegmense az életednek, ahol ne alkalmazhatnád. Különösen előnyös, ha új megközelítéseket, ötleteket tudsz megfogalmazni a munkahelyen. Néha egy-egy rutinfeladat előtt gondold át, hogy valóban hatékony-e úgy a folyamat, ahogyan végzed. Igyekezz új megoldásokat kipróbálni, akkor is, ha eleinte időigényesebbnek tűnik – lehet, hogy hosszútávon megtérül!

Akkor tudsz igazán kreatív lenni, ha megtalálod azt a területet, ahol szenvedéllyel tudsz tevékenykedni. Ehhez segítséget ebben a cikkben találsz.

 

Szerző: Novák Dóra

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is! 😉