Munkahelyi kiégés

Azt hiszed, Téged nem érhet el a munkahelyi kiégés?

Lehet, hogy Téged is fenyeget a kiégés! Gyakran vagy fáradt, esetleg érzelmileg, szellemileg kimerült? Érezted már úgy, hogy irreális munkahelyi elvárásoknak, túl nagy nyomásnak vagy kitéve? Rágódtál már azon, hogy talán nem a megfelelő munkahelyen vagy szakmában dolgozol?

Ha bármelyik kérdésnél magadra ismertél, érdemes továbbolvasnod!

A fenti tünetek a munkahelyi kiégés kezdetei jelei lehetnek. Talán azt gondolod, hogy ez valami távoli, több tízéves munkavégzés után felmerülő probléma, de az igazság az, hogy egyre fiatalabb életkorban, már néhány éve dolgozóknál is jelentkezik. Sok esetben ráadásul az érintettek nem vesznek tudomást a jelentkező tünetekről.

Burnout stress


Mi ez tulajdonképpen?

A kiégés tartósan fennálló kimerültség következtében alakul ki. Eleinte mentálisan, illetve érzelmileg, később, előrehaladott fázisában fizikailag is terheli az ebben szenvedőket. Okozhatja a növekvő stressz, a fokozott leterheltség, illetve az alacsony erkölcsi és anyagi megbecsültség, valamint az előrelépés hiánya is.

Leginkább olyan típusú embereknél jelentkezik, akik elrugaszkodott elvárásokkal vágnak bele a munkájukba, azonban a tökéletességre való túlzott törekvésük cselekvés- és bizonyítási kényszerbe csap át.

 

Ha hasonlóakat tapasztalsz a mindennapok során, és elgondolkodtál már azon, hogy egy stresszmentesebb környezetre cseréld a mostanit, akkor érdemes kilátogatnod a HVG Állásbörzére. A rendezvényen minden alkalommal számos kiállítóval ismerkedhetsz meg, így van lehetőséged felfedezni egy számodra inspirálóbb munkahelyet.

 

A kiégés fogalmát eredetileg (az orvosi szaknyelvben máig) azokkal a munkakörökkel kapcsolatban használják, amelyek az átlagosnál nagyobb mértékű empátiát igényelnek (pl. orvosok, ápolónők, pedagógusok, szociális munkások stb.), azonban mára nem csupán ezekben a szakmában figyelhető meg. Kialakulása nem feltétlenül szakterülethez köthető, sokkal inkább a munkavégzés módja okozhatja a tüneteket.

Burnout stress


Mi a megoldás?

A kiutat első lépésben a gondolkodásmód megváltoztatása, a reális önismeret kialakítása jelenti, melyhez mindenképpen javasolt külső segítség bevonása. Nyilvánvalóan a legfontosabb az lenne, hogy a kiégést okozó körülmények megszűnjenek, végső esetben akár munkahely- vagy szakmaváltással. Áthidaló megoldásként coach bevonása, különböző tréningek, gyógyszeres kezelés vagy pszichoterápia javasolt.

Természetesen célszerű inkább megelőzni a bajt, ami részben a munkáltató felelőssége. Lényeges, hogy a munkavállaló érezze fontosságát, munkájának jelentőségét, valamint, hogy mindezt megfelelő módon honorálják. Ez nem tisztán anyagi vonzatú, egyéb motivációk, például a szakmai fejlődés lehetősége vagy a támogató környezet is meghatározó szerepet játszanak.

A fentieken túl, a munkavállaló is sokat tehet a kiégés elkerülése érdekében. A foglalkozás tudatos megválasztása, munkaidőn belüli szünetek beiktatása, illetve az esetlegesen fennálló nézeteltérések kimondása és elsimítása sokat segíthet. Emellett fontos belátni, hogy a munkahelyen kívül is van élet, a túlhajszoltság, fásultság ellen pedig nincs jobb gyógymód, mint az alvás, a kiegyensúlyozott táplálkozás, a mozgás, valamint a társasági élet.

Végül pedig érdemes észben tartani, hogy a rend sokat segít a kiégés megelőzésében. Ide értve a feladatainkat, a kapcsolatainkat, sőt az íróasztalunkat is. Ne halogasd a „rendrakást”!

 

Szerző: Bányai Nikoletta