Számolj le az unalommal a munkahelyeden!

Az emberek átlagosan heti 10,5 órát unatkoznak a munkahelyükön. Ez a szám már önmagában is megdöbbentő, azonban a munkahelyi unalom akár az egészségedben is komoly károkat tehet. Tartós fennállása gyakori hiányzásokhoz, sőt, akár depresszióhoz is vezethet. De mi az oka, és mit tehetsz ellene?

A “bore out” a “burn out” (a túlmunka okozta kiégés) ellentétpárja, következményei azonban hasonlóak: fásultság, szélsőséges esetben fizikai tünetek, így mozgásszervi panaszok, szív- és érrendszeri megbetegedés, vérnyomás problémák, emésztőszervi gondok is kísérhetik.

 

Az unalom leggyakoribb okai

 

  • A „látszat tevékenységek”

A „bore-out” szindróma kialakulásáért leggyakrabban a monoton, „nemszeretem” feladatok tehetők felelőssé. Ezek azok a feladatok, melyek vagy túl könnyen elvégezhetők, és félsz, hogy utána nem lesz mit csinálnod, vagy olyan végeláthatatlan folyamatról van szó, hogy bele sem akarsz kezdeni. Bármelyik helyzetben is légy, könnyen abba a hibába eshetsz, hogy az eseménytelen munkanapokat látszattevékenységekkel akarod kitölteni. Az elbocsátástól való félelem miatt igyekszel fenntartani a látszatot, akár ok nélküli túlórákra is vetemedhetsz.

 

  • Hiányérzet az életed bármely területén

Előfordulhat, hogy az életed munkától független területeivel való elégedetlenségedet vetíted ki a munkahelyedre, és tévesen a munkakörödet vagy a főnöködet teszed felelőssé. Lehet bármennyire is testhezálló és kihívásokkal teli egy pozíció, nem fogja minden szükségletedet kielégíteni, és ezt nem is várhatod tőle.

 

  • Munkahelyi adottságok

Lehet, hogy a vállalat, ahol dolgozol, a tevékenységeket olyan apró részterületekre bontja, hogy egy-egy munkakör túl specifikus és csekély számú feladattal jár (amire hamar ráunhat az ember). Rásegíthet a “bore out”-ra az is, ha túl sok előírásnak kell megfelelned, vagy szűk döntési jogkörrel rendelkezel. Frusztrálhat, hogy nem tudod befolyásolni a helyzetet, és a tudásodat sem tudod eléggé felhasználni.

 

Mit tehetsz ellene?

 

1. Aludd ki magad!

Klisének hangozhat, azonban ha nincs elég energiád, nem lesz erőd belekezdeni nagyobb lélegzetvételű feladatokba, így hát maradnak a monoton vagy „látszatfeladatok”, amelyek bizony unalmat szülnek.

2. Találj új kihívásokat!

A már említett hiányérzet csökkentésére sokszor annyi is elég, hogy belekezdesz egy új hobbiba, beiratkozol egy tanfolyamra, vagy egyszerűen csak több időt töltesz a hozzád közel álló emberekkel. Figyelj oda magadra, és találd meg, mi az, amire szükséged van az életben!

3. Oszd be jól a feladataidat!

Ugye veled is előfordult már, hogy reggel leültél az íróasztalod elé, és az agyad hátsó szegletében ugyan ott motoszkált a sok elvégzendő feladat, de hirtelen nem tudtad, mihez fogj hozzá? Ismerősek a negatív gondolatok: „Nem tudom befejezni!”, „Sosem fogom átlátni…”? Ennek megelőzésére készíts jegyzeteket cédulákra, vagy vezesd egy táblázatban a feladataidat. Pipáld ki, ami már kész van, és ahogy gyűlnek a pipák, egyre több kedved lesz majd a végükre érni.

4. Jutalmazd meg magad!

Egy-egy hosszabb lélegzetvételű feladat, vagy lezárult projekt után lepd meg magad valami aprósággal. Nem kell nagy dolgokra gondolni, egy kávé a kedvenc helyeden vagy egy rész a kedvenc sorozatodból már sokat segíthet.

5. Kérj visszajelzést!

Nem is gondolnád, mennyire motiváló lehet, ha mások elismerik a tevékenységedet. Amiről azt gondolod, egyszerű rutinfeladat, másnak hatalmas segítséget is jelenthet. Kérj bátran visszajelzést arról, milyen hatással van a munkád a többiekre!

 

Mit tegyél, ha a fentiek nem válnak be? Nem kell azonnal felmondanod, és nevet változtatnod! Érdemes beszélgetést kezdeményezned a főnököddel: van lehetőség átszervezni a feladataidat? Ha hosszútávon nem érzed értelmét a munkádnak, akkor pedig kezdj el nézelődni a munkaerőpiacon! Például, regisztrálj a következő HVG Állásbörzére! 😉

 

Szerző: Kurinyec Anna

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is! 🙂