kieges

Így előzd meg a kiégést 5 lépésben!

Szürke, unalmas hétköznapok egymás után? Fásultság, kedvetlenség, ingerültség, amely nem múlik el a reggeli kávétól? Bizony, ezek mind korunk betegségének, a kiégésnek a jelei! Ha nem szeretnél addig eljutni, hogy még a munka gondolatától is depresszív hangulatba kerülj, akkor olvasd el, mit tehetsz, hogy ne legyen úrrá rajtad a burnout-szindróma!

Ha tudományos alapon közelítjük meg a jelenséget, akkor úgy tudjuk definiálni, mint egy „krónikus emocionális megterhelést, amely stressz nyomán fellépő fizikai, emocionális, mentális kimerülés”. Ezzel párosul a reménytelenség és inkompetencia érzése, célok és ideálok elvesztése. A burnout-szindróma leginkább azokat veszélyezteti, akik nap mint nap emberekkel foglalkoznak, de a motiváció elvesztése vagy egyhangú munkavégzés következtében bárkinél jelentkezhetnek a tünetei. Érdemes figyelni azokra a tényezőkre, amelyekkel elkerülhető ez a depresszív állapot.

Lássunk is 5 tippet arra, hogy miként előzhető meg a kiégés!

1. Találjuk meg a hozzánk illő karriert!

Első lépésként a legfontosabb, hogy olyan pályát találjunk, ahol a képességeink és a motivációink együttesen érvényesül. Ha azt csináljuk, amit szeretünk, akkor a munka motiváló hatással lesz ránk. Jó azonban tisztában lenni azzal, hogy nem létezik olyan pozíció, amelyben minden egyes feladat izgalmas. Fontos a nagyobb célokat a szemünk előtt tartani, és megtalálni az inspirációt abban is, amit kevésbé lelkesen csinálunk. Ahhoz, hogy a megfelelő úton induljunk el, fontos az önismeret, amellyel felfedezhetjük, hogy mi terhel minket túl, és mi jelenti számunkra a kihívást.

bornout

2. Válasszunk olyan munkahelyet, ahol megbecsülnek minket!

A kiégés ellen a második védőfaktor egy olyan szervezeti kultúra lehet, amelyben nagy szerepe van a jó közösségnek, a munkahelyi légkörnek, és nem egy lelketlen robotként érzi magát az ember. Törekszenek olyan feltételeket biztosítani a munkánkhoz (rugalmas munkaidő, önálló projektek, stb.) amellyel a mi igényeinkre is figyelnek, ráadásul a bizalmukról biztosítanak bennünket. Nem mellesleg az autonómiának nagy szerepe van a kiégés megelőzésében, ahogy például kiemelkedő jelentőségű a továbbképzéseknek és a fejlődési lehetőségeknek a biztosítása is. Egyes szakemberek szerint a kiégés elkerülése érdekében érdemes lenne 7 évente céget, pozíciót vagy akár szakmát váltani!

3. Támaszkodjunk emberi kapcsolatainkra!

Talán nem is kell megmagyarázni, hogy milyen fontos, hogy a családunk, párkapcsolatunk biztos bázisként álljon mögöttünk. Mindannyiunknak szüksége van a társas támogatásra, és hagyjuk, hogy ezekben a kapcsolatokban feltöltődjünk, mert ez fog lendületet adni a megvalósítandó feladatokhoz.

4. Találjunk egy szenvedélyt, amelyet a szabadidőnkben űzhetünk!

A kiégés gyakran abból adódik, hogy nem tudjuk meghúzni a határt a munka és a szabadidő között, és a túlhajszoltság előbb-utóbb motivációvesztéshez, majd kiégéshez vezet. Lényeges találnunk egy olyan tevékenységet, melyben munka után feloldódhatunk, amely elfeledteti velünk a nap nehézségeit. Jó, ha úgy érezzük, hogy ez a hobbi egy új világot nyit meg előttünk.

kiégés

5. Szánjunk időt a testmozgásra!

Bármennyire is fáradtak vagyunk, mozduljunk ki hetente többször is, mivel a sport fokozza a boldogsághormon termelődését, nem mellesleg csökkenti a stresszt és ellenállóbbá tesz, ezáltal képezve védőpajzsot a kiégés ellen. Soha ne feledjük, hogy ép testben ép lélek lakozik!

 

Szerző: Novák Dóra