Hogyan mondjunk nemet, avagy becsüljük a saját időnket?

Előfordult már, hogy nagyon nem éreztél magadban kedvet egy feladathoz, vagy akár egy találkozóhoz, mégsem mondtál nemet? Ebben az esetben két dolgot tehetsz: elviseled azt, amit nem szeretnél, vagy nemet mondasz. Ez utóbbi valóban olyan szörnyű, mint gondolod? Egy biztos: ha állandóan engedsz, saját önbecsülésed sérül.

 

Nemet mondani nem könnyű. Érthető, ha azt szeretnéd, hogy mások kedveljenek, számítsanak rád. Ha azonban az alkalmazkodás, mások érdekeinek magad elé helyezése már automatikussá válik számodra, az nem csak a munkádban hátráltat, de az önbecsülésedet is sérted vele.

Vannak emberek, akik a magánéletben könnyen visszautasítják a szívességeket (egyes esetekben a munkára hivatkozva), azonban a munkahelyi nemet mondás egészen más lapra tartozik. Érthetően, ugyanis az életünknek ez a két területe teljesen más szerepkört kíván tőlünk, és máshogyan is kell betöltenünk ezeket. Mi most a munkahelyi esetekre szeretnénk kitérni.

 

A leggyakoribb helyzetek, amikor nem mondunk nemet:

 

  • A kéregető kollégák

A legtöbb munkahelyen van egy ember, aki képes a végtelenségig feszíteni a húrt, ha szívességek kéréséről van szó. Hacsak nem Te vagy az, biztosan nagy fejtörést okoz nemet mondanod, és inkább elvállalod, mert „most vesztette el a hörcsögét”, „olyan sok dolga van”. Ha közös projektet visztek ezzel a személlyel, úgy lehet elejét venni a szívesség áradatnak, ha már a projekt elején pontosan rögzítitek, kinek mi a szerepe a folyamatban.

  • Egyszerűen csak túl sok a feladatod

2000 olvasatlan e-mailed van, egy köteg papírhalom van az asztalodon, így hát nincs más választásod, minthogy túlórázz, túlórázz, túlórázz… Valóban minden feladatot muszáj megcsinálnod a szokott módon, vagy tudod automatizálni? Lehet, hogy a folyamatokkal van a baj? Esetleg tudod delegálni a feladatot? Ha úgy érzed, nem jól bánsz az időddel, olvasd el időmenedzsment tippjeinket!

  • Szakmai rendezvények, kapcsolatépítés

A pozíciódból adódóan sokszor utazol ki különböző helyszínekre, tárgyalsz ügyfelekkel, akár a szabadidődet is velük töltöd, hogy minél széleskörűbb kapcsolati hálót építs ki. Sokszor úgy érzed, az állandó „smúzolás” miatt nincs időd a fontosabb feladataidra. Ha gyakran üzleti utakra kell járnod, jelezd a főnöködnek, hogy ezt nem tartod fenntarthatónak. Emeld ki, hogy nem az utazásokkal van a baj, hanem a gyakoriságukkal és kiszámíthatatlanságukkal.

  • Ha szabályszegésre akarnak rávenni

Gondolj arra, hogy ez akár az állásodba is kerülhet, mindenesetre az adott cégnél való karrieredre sem vet túl jó fényt. Ha rosszak a folyamatok, annak inkább adj hangot.

  • Valóban teljesíthetetlen feladatok

Fogadd el, hogy nem mindenki ért mindenhez, és nem is kell, hogy így legyen. Egy jó vezető értékelni fogja, ha beismered, hogy egyelőre nem vagy birtokában azoknak a képességeknek, amelyek a feladat elvégzéséhez szükségesek. Ez a megoldás korrektebb, mintha a képességeid hiányából akadóan hibát hibára halmoznál. Ha hangot adsz ennek, nagyobb az esélye, hogy akár egy képzésre is elküld a vezetőd.

 

Miért nem mondasz nemet? A lehetséges okok:

 

  • Konfliktuskerülő vagy

Félsz a konfrontációtól, inkább megcsinálod a pluszfeladatokat, állandóan szívességeket teszel, minthogy konfliktusod legyen valakivel, még akkor is, ha tudod, hogy amit a másik kér, neked nem jó. Előfordulhat, hogy nem magától a konfliktushelyzettől félsz, csupán a megfelelési kényszer sarkall újabb és újabb akaratlan szívességmorzsákra. El kell fogadnod, hogy időnként szükséged van a lazításra, hogy nem kell mindig minden helyzetben 200%-ot nyújtanod azért, hogy megbecsüljenek.

  • Nemet mondani kellemetlen

Főként a hierarchiai keretek miatt érezheted úgy, hogy egy munkahelyen sokkal nehezebb nemet mondani, mint a magánéletben. Gyerekkori beidegződés, hogy nem szabad ellentmondani a felnőtteknek, mert az tiszteletlenség. Minél inkább elismersz valakit szakmailag, annál nehezebb neki nemet mondanod, mert tudat alatt az elismerését akarod kivívni.

  • Nem értékeled az idődet

Ha tisztában vagy azzal, hogy a munkád milyen értéket képvisel, elsőbbrendűnek tudod érezni a feladataidat, és könnyebben mondasz nemet. Ha alábecsülöd a munkafolyamatokban betöltött szerepedet, esélyes, hogy ezzel próbálod kompenzálni.

 

Hogyan mondj nemet?

 

Ha elhatároztad, hogy kiállsz saját magadért, ezt úgy tedd, hogy ne legyen sértő. Ne minősítsd a másik felet, amiért mindig téged talál meg a szívességeivel. Egyszerűen fejezd ki saját érzéseidet és igényeidet a kérésével kapcsolatban.

Íme néhány tipp:

  • Ne magyarázkodj, mert azzal azt erősíted, hogy amúgy igent mondanál, de valami közbejött. Csak mondd: „Ez most nem fér bele.”
  • Az első ponthoz kapcsolódóan, ne hazudj, mert csak még nagyobb lesz a bűntudatod, pláne, hogy ott a lebukástól való félelem is.
  • Ne halogasd a nemet, tűzz ki egy időpontot, amíg visszajelzel, és ha elszántad magad, csak mondd ki: „Átgondoltam, nem fér bele.”
  • Igenis lehet udvariasan tenni mindezt, köszönd meg, hogy téged kért meg, de utasítsd el.

Hogyan mondj nemet a főnöködnek?

A főnököd nem lehet olyan szinten tisztában a feladataiddal, mint Te magad, így ha nem jelzed, észre sem fogja venni, hogy túl sok van a válladon. Üljetek le, mutasd meg, hogyan néznek ki a feladatok, milyen prior listát állítottál fel. Ha a kért feladatra valóban csak te vagy alkalmas, elérheti, hogy a kevésbé fontosakat átadd másnak.

Ha nem tetszenek a főnököd elképzelései, gondod akad a projekttervvel, ne csak simán kritizáld az elképzeléseket, esetleg a kész tervet, hanem indokolj, és 1-2 elemet emelj ki, ami komolyan aggaszt, tegyél változtatási javaslatokat, ha tényleg jobbnak gondolod azt a verziót.

Néha állj a tükör elé, és gyakorold, milyen kimondani: „Nem.” Egy idő után szemtől-szembe is menni fog. 😉

 

Szerző: Kurinyec Anna

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is! 😉