Győzd le a stresszt, mielőtt az győz le téged!

„A stressz az élet sava-borsa” – hangzik a mondás. Bizonyos mértékig szükséged van a stresszre ahhoz, hogy reggel felkelj, elindulj egyetemre vagy munkába, sőt, a teljesítményedet is képes növelni. Ám a tartós stressz gyengíti az immunrendszeredet, csökkenti a teljesítményedet, hosszabb távon pedig egészségügyi problémákhoz is vezethet. Milyen módszerekkel védekezhetsz ellene?

 

Nézzünk 8 konkrét tippet arra, hogy hogyan veheted fel a harcot a stresszel!

 

1. Melyek a kiváltó okok?

 

A stresszt előidézheti egy konfliktus, munkahelyi vagy magánéleti nehézségek, időhiány, döntésképtelenség, egy nehéz élethelyzet, esetleg a túlterheltség. A legfontosabb, hogy igyekezz beazonosítani, hogy mi okozza a stresszt. Például, rendezned kellene a baráti kapcsolataidat? Vagy nem kéne magadat ennyire túlvállalni? Az úgynevezett stresszor tudatában már egy lépéssel közelebb jársz ahhoz, hogy megszüntesd azt.

 

2. Mire gondolsz?

 

Közhelyesnek hangzik, pedig egy kognitív pszichológiai módszerről van szó, az átkeretezésről, mely egy dolognak a több perspektívából való szemlélését jelenti. A módszer segít, hogy egy adott élethelyzetre, eseményre másképp tekints, hogy az elfogadhatóvá váljon, és ne stresszfaktorként szerepeljen az életedben. Példa: Sokat utazol a munkahelyedre. Ilyenkor érdemes újragondolnod azt a sok ingázással töltött időt: mi lenne, ha innentől ezt olvasásra, vagy nyelvtanulásra, önfejlesztésre használnád?

 

3. Mennyi időt töltesz társaságban?

 

Biztosan van olyan ember a környezetedben, akire jóban-rosszban támaszkodhatsz. Tudtad, hogy ha rendszeresen megosztod a gondjaidat egy ilyen személlyel, kisebb eséllyel betegszel meg, és ellenállóbbá is válsz a stresszel szemben? Néha nem is az a cél, hogy az illető megoldást találjon a problémáidra, sokkal inkább az, hogy érezd, van kire számítanod.

 

4. Hány szerepet töltesz be?

 

Az életben helyt kell állnod a munkahelyeden, de közben szerepeid szerint vagy még valakinek a párja, a barátja, és van egy hobbid is, amit rendszeresen űzöl… Nagyjából ezek az én-részek azok, melyek megvédenek téged a teljes összeomlástól. Így érdemes azon dolgoznod, hogy minél többféle irányba fejlődj, és akkor mindig lesz hol feltöltődnöd, és lesz hova menekülnöd a nehézségek elől.

 

5. Mozogsz eleget?

 

A sportolás, kirándulás endorfint, azaz boldogsághormonokat szabadít fel, melytől jobban érezheted magad, és csökkenhet a stresszhormon szinted is. Munka előtt vagy után egy rövid kocogás, séta vagy jóga oldja a feszültséget, és a rendszeres testmozgás hatására nemcsak boldogabb, hanem kiegyensúlyozottabb, magabiztosabbak is lehetsz. Apró tipp: amint itt a jó idő, érdemes sétálnod, vagy biciklire pattannod a zsúfolt tömegközlekedési eszközök használata helyett.

 

6. Hogyan szoktál kikapcsolódni?

 

Ez a pont összekapcsolódik az önismereteddel, ugyanis tudnod kell, mi az, ami képes téged kiszakítani a mókuskerékből. Ez lehet egy tartalmas beszélgetés, egy kirándulás, egy film, vagy akár egy masszázs. A lényeg, hogy ki tudd kapcsolni az agyadat és el tudj szakadni a mindennapos teendőktől, problémáktól. Emellett pedig ne feledkezz meg a megfelelő mennyiségű alvásról sem!

 

7. Szoktál meditálni?

 

A meditációt többféle, mindenki számára elérhető applikáción (Headspace, Calm) keresztül is el tudod sajátítani a tréningek mellett. Alapja a relaxáció, ám a középpontban a fókuszált figyelem gyakorlása áll. Ez egy időigényes folyamat, hiszen az elméd kiürítése nem könnyű feladat. Ám érdemes gyakorolnod, mert segít abban, hogy megbirkózz a mindennapi stresszel, és azzal a sok ingerrel, ami nap mint nap körülvesz.

 

Ha tudatosan megszervezed a mindennapjaidat, akkor könnyebben fel is készülhetsz rá. Látod előre, hogy mikor kell több energiát mozgósítanod a kelleténél, és mikor lazíthatsz egy kicsit. Bátran alkalmazd időmenedzsment tippjeinket!

 

+1 Egészségesen élsz?

 

A friss, egészséges ételeket, a megfelelő folyadék bevitelét a lelked is meg fogja köszönni. Ezek segíthetnek abban, hogy jól érezd magad a bőrödben, és ellenállóbbá válj a stresszel szemben.

 

 

Szerző: Novák Dóra

 

Hasznosnak találtad a cikket?

Oszd meg barátaiddal, és ne felejts el feliratkozni, hogy Messengeren keresztül értesíthessünk a legfrissebb anyagokról!