Az irodai környezet veszélyei – hogyan védjük ki őket?

Sokan unalmasnak és monotonnak találják az irodai munkát, azonban számos ránk leselkedő veszély fokozhatja az izgalmat a padlószőnyeg és a világító monitorok dzsungelében. Nem is beszélve a klímaparáról.

Lehet, hogy észre sem veszed, de az irodai mindennapok kellékei akár már rövid távon is káros hatással lehetnek egészségedre, nem is beszélve a hosszú távú szövődményekről. Cikkünkben sorra vesszük ezeket a tényezőket, és tippeket is adunk, hogy mit tehetsz ellenük.

Az irodai székek és a képernyő

 

 

A folyamatos ülőmunkával olyan egyoldalú terhelésnek teszed ki a gerincedet, amely hosszú távon derék- és hátfájdalommal jár, valamint növeli a porckorongsérv kialakulásának kockázatát. Óránként legalább öt percre állj fel a székből, és tegyél egy kisebb sétát az irodában, vagy töltsd fel a vizes palackodat, így legalább a napi vízbevitelről sem feledkezel meg.

Ha sok időt töltesz a monitor előtt, a fejed megfájdulhat, és a szemed is kiszáradhat, viszkethet. Ha laptopot használsz, lehetőség szerint kérj monitort és billentyűzetet, hogy minél messzebb kerülj a képernyőtől.

A káros szenvedélyek melegágya

 

 

Valószínűleg ritkán emlegetik így a munkakörnyezetet, sokkal inkább egy fesztivál jelenik meg lelki szemeink előtt, azonban az iroda éppúgy táptalaja lehet a káros szokásoknak. Talán veled is előfordult már, hogy egy új céges légkörbe belépve szembesültél azzal, hogy a céges kultúrához hozzátartozik a reggeli vagy ebéd utáni kávézás. Lehet, hogy te otthon, a konyhád kényelmében és egy könyv társaságában szereted elfogyasztani a napi koffeinadagodat, azonban a társaság kedvéért engedsz. Nyugalom, nem ezen fog múlni a beilleszkedés, nyugodtan tarts velük, de ha úgy kényelmes, fogyassz inkább vizet vagy teát.

Kóros unalom

 

Bored Harry Potter GIF - Find & Share on GIPHY

 

Előfordulhat, hogy te azon szerencsések közé tartozol, akiknek a munkájának minden perce izgalmas kihívás és inspiráló új felfedezés. Azonban többségben elmondható, hogy minden munkakörben vannak „nemszeretem” feladatok, melyeknek az elvégzése monoton és unalmas. Ekkor a szükségesnél gyakrabban állunk fel az asztalunktól, leugrunk a közeli kisboltba, kibontogatunk egy tábla csokit, vagy, ha dohányzunk, a napi megszokottnál több szál cigi fogy a dobozból. Ráadásul, kutatások szerint sokkal több az elhízott azok között, akik a monitoruk előtt esznek, ugyanis, ha nem teljesen az előttünk lévő ételre koncentrálunk, hajlamosak vagyunk többet enni. Ha a munkakörnyezet engedi, inkább sétálj az udvaron vagy menj ki a teraszra, esetleg olvass egy érdekes cikket.

Ha úgy érzed, nem csak a munkahelyi székek vagy a kávézási rutin zavar, hanem a karriered sem tart jó irányba, gyere el a HVG Állásbörzére! Jelentkezz a következő eseményre ide kattintva!

Baktériumok mindenütt

 

Disgusted Jack Sparrow GIF - Find & Share on GIPHY

 

A hipochonderek számára rossz hírünk van: az irodai padlószőnyeg, bár elnyeli a zajokat, de, ha elhanyagolják a tisztítását, rengeteg por, egyúttal pedig allergiás tünetek melegágya lehet. A klímaberendezések is hasonló káros hatásokkal bírnak, ha nincsenek rendszeres karbantartás és tisztítás alatt. Nem is beszélve a gyakori használat melletti tünetekről, mint az orr- és fejfájás, arcüreggyulladás vagy éppen a megfázás veszélye. Állapodjunk meg rövidebb klíma-szünetekben, és figyeljünk, hogy a kinti hőmérséklettől 5, maximum 8-10 Celsius-fokkal térjünk el. Néha nem árt a szellőztetés sem, hiszen a klíma csupán a benti levegőt hűti le, nem juttat friss levegőt a helyiségbe.

A természetes fény hiánya

 

 

Lehangoltsággal, fáradékonysággal járhat, ha hosszabb időre nélkülözöd a napfényt. Téli időszakban mindenképp hasznos egy asztali kislámpa, már csak a látásod megóvása érdekében is. A mesterséges fény azonban nem helyettesíti a természeteset, így, ha munkahelyed lehetőséget biztosít rá, jó időben a meetingeket tartsátok a szabadban, akár egy kávézó teraszán. Ha erre nincs mód, igyekezz minél több banánt, paradicsomot, diót fogyasztani, ezek ugyanis szerotonint tartalmaznak, amelynek nagy szerepe van kedélyállapotod javításában.

Mindenki számára tökéletes munkakörnyezet nem létezik, de törekedhettek rá. Mindehhez jó nagy adag rugalmasságra, kitartásra és kommunikációra lesz szükséged, de hidd el, megéri a befektetést! 🙂

 

Szerző: Kurinyec Anna

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is! 🙂