konfliktuskezeles

Harc az irodában – tippek a munkahelyi konfliktusok megoldására!

A munkahelyen konfliktusok széles skálájával találkozhatsz. Egyes problémáknak jelentősebb a súlyuk, mint például: „Kinek a felelőssége, hogy a megrendelő nem kapta meg határidőre az ígért szolgáltatást?” vagy „Milyen okból csúszott hiba a folyamatba?” Ugyanakkor vérre menő vitákat szülhetnek az olyan helyzetek is, hogy: „Ki vitte el a tűzőgépet?”, esetleg „Miért nem lehet becsukni azt a nyavalyás ablakot?” Azonban nem árt tisztában lenni azzal, hogy ezeknek a dolgoknak a hatékony kezelése legalább annyira fontos a karriered szempontjából, mint a szakmai tudás és tapasztalat. Cikkünkben erről olvashatsz.

 

Harcok a magasabb beosztásért, túlhajszoltság, állandó teljesítménykényszer, bizonytalanság: ezek olyan okok, melyek kiindulópontként szolgálnak a konfrontációhoz. Nem lehet őket elkerülni, viszont jelentős részben a Te hozzáállásodon is múlik, hogy pozitív vagy negatív lecsengése lesz az adott szituációnak. Lássuk, mi mindenre érdemes odafigyelni!

 

Vegyél egy nagy levegőt…

 

nyugalom

 

 

…és számolj el tízig, húszig, szükség eseténharmincig, mielőtt megszólalsz. Természetes, hogy vannak olyan helyzetek, amikor legszívesebben magadból kikelve ordítanál, és még a kávéscsészédet is földhöz vágnád. Azonban, ha nem tudod magad kontrollálni, épp az ellenkezőjét éred el annak, amit szeretnél: elveszíted munkatársaid, felettesed tiszteletét, ha pedig ez sokszor előfordul, akár az állásodat is. Próbálj minden helyzetben higgadt maradni, dührohamok helyett észérveket felsorakoztatni!

 

A csőlátás káros az egészségre!

 

 

türelem
Sajnos nagyon sokan esnek abba a hibába, hogy egyszerűen képtelenek meghallgatni a másikat. Vagy ha mégis meghallgatják, akkor sem gondolják végig, hogy talán van igazság az ellentétes álláspontban is. Ezek az emberek mindenáron győzni akarnak, csakis ez vezérli őket, pedig egy vita során fontos, hogy kompromisszumra törekedjetek. Ha múlt héten a kollégád túlórázott többet, most vállald be te a pluszfeladatokat! Csak úgy lehet hosszú távon megőrizni a békés légkört, ha mindkét fél elégedett. A nyugodt, stresszmentes környezet pedig nem csak a hangulatodra, de az egészségi állapotodra is jó hatással van.

 

Nem mindegy, hogyan fogalmazol!

 

 

értem

 

Amikor kritikát fogalmazol meg egy munkatársaddal szemben, ügyelj arra, hogy ez ne menjen át sértegetésbe. A bántó megjegyzések ugyanis ösztönös védekezésre és ellentámadásra késztetik az illetőt, így a valódi üzenet nem jut el hozzá. Ha például egyik kollégád kicsúszik a határidőből, kerüld az olyan megjegyzéseket, mint: „nem lehet rád számítani…, megbízhatatlan vagy…, képtelen vagy rendesen végezni a dolgod…”. Inkább azt próbáld benne tudatosítani, hogy mulasztásával milyen nehézségeket okozott: „Nagyon kellemetlenül érintette mindez az egész csapatot, legközelebb, kérlek, jobban ügyelj a határidőkre, hogy máskor ne kerüljünk ilyen helyzetbe!”

 

Többet nyerhettek, mint gondolnád!

 

 

nyerhetsz

 

A nézeteltéréseket a legtöbb esetben negatívan értékeljük, ezért kerüljük a konfrontációt, pedig a konfliktus lehet akár a fejlődés motorja is. Persze csak abban az esetben, ha a vitatkozás kulturált szabályait mindkét fél betartja. Egy konzervatív beállítottságú főnök talán első körben ellenzi az innovatív ötleteket, de ha mégis sikerül őt meggyőzni, akkor akár új ötletek is szárnyra kaphatnak, és pozitív változások léphetnek életbe.

 

Szerző: Pigniczki Zsóka

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!